תאילנד רוצה לבטל את ה”לגליזציה” אך חברות הקנאביס מאיימות בתביעה

אחרי כמעט שנתיים של לגליזציה בתאילנד, הממשלה השמרנית החדשה שנבחרה לאחרונה פועלת להחזיר את המצב לקדמותו לפחות במעט ולאסור על קנאביס אלא לשימוש רפואי. ההחלטה הובילה את העוסקים בתחום לאיים בהגשת תביעות והממשלה עיכבה את ההליכים, בינתיים

ביוני 2022 תאילנד עשתה היסטוריה כאשר הפכה למדינה הראשונה באסיה שעשתה לגליזציה מלאה של קנאביס למטרות פנאי. כעת, הממשלה השמרנית החדשה במדינה, שנבחרה לאחרונה לכהונה, הודיעה על כוונתה לעשות סיבוב פרסה מוחלט בנושא, ולבטל את הלגליזציה, במהלך שמעורר מחלוקת רבה.

ראש הממשלה החדש של תאילנד, סרטה תוויסין, עלה לשלטון בספטמבר 2023, וכבר באותו חודש, בראיון שנערך עימו זמן קצר לאחר שנבחר, אמר כי בכוונתו לבטל את הלגליזציה שחוקקה הממשלה הקודמת ולהפוך את השימוש והמכירה של קנאביס למטרות פנאי לאסורים שוב. “מדיניות הקנאביס החדשה תתיר קנאביס רפואי בלבד. לגבי שימוש פנאי, זה משהו שאני מתנגד לו”, אמר תוויסין.

ההכרזה הזו עוררה זעם רב, ובעלי עסקים רבים בענף הקנאביס החוקי החדש הודיעו כי הם מתכוונים להגיש תביעות נגד הממשלה בנושא. הסוגיה התלקחה עוד יותר בחודש שעבר, כאשר הממשלה פרסמה טיוטה ראשונית של חוק הקנאביס הרפואי החדש שלה, הכולל קנסות כבדים של 60 אלף בהט (כ-6,000 ש”ח) על שימוש עצמי בקנאביס ועונשי מאסר כבדים כלפי עבירות גידול וייבוא.

חנויות קנאביס בתאילנד
חנויות קנאביס צצו בכל רחבי תאילנד, ללא פיקוח ובקרה – האם הן ייסגרו בקרוב?

למשל, ההצעה קובעת כי גידול קנאביס באופן לא חוקי יוביל לעונש של שנה של מאסר בפועל וקנס של 20 אלף בהט תאילנדי (כ-2,000 ש”ח). אם מדובר בגידול קנאביס המשתרע על פני שטח של יותר מ-2 דונם, העונש עולה למאסר בפועל של 3 שנים וקנס של כ-30 אלף ש”ח. העונש על ייבוא בלתי חוקי של קנאביס למדינה הוא מאסר בפועל של 5 שנים וקנס של כ-50 אלף ש”ח.

חוק הקנאביס החדש היה אמור לעלות לדיון בקבינט התאילנדי בשבוע שעבר (שלישי, 13.2), אך ברגע האחרון הודיע שר הבריאות החדש, צ’ונלנן שריקאו, כי הדיון בהצעת החוק יידחה עד הודעה חדשה, זאת משום שהממשלה מעוניינת לקבל חוות דעת מקצועיות נוספות לגבי הטיוטה של ואולי להכניס בה שינויים.

ייתכן שהסיבה לכך ששר הבריאות ‘חטף רגליים קרות’ ברגע האחרון, קשורה לסוגיה החוקית הסבוכה שנוצרת סביב החזרת האיסור על קנאביס. בתאילנד קיימים כיום אלפי עסקי קנאביס שפעלו בה באופן חוקי בשנתיים האחרונות, והם מתכוונים להילחם בחוק החדש דרך בתי המשפט.

גם זה בטח יעניין אותך

“לחוק כפי שהוא מנוסח בטיוטה הנוכחית אין סיכוי לעבור. הם יוצפו בכל כך הרבה תביעות. איך הם יתמודדו עם תביעות שיוגשו במקביל מ-7,000 חנויות הקנאביס שפועלות כרגע במדינה, ועוד אלפים של מגדלים?”, אמר בראיון בנג’מין בסקינס, המנכ”ל של חברת OG Canna אשר מפעילה כמה מחנויות הקנאביס הגדולות ביותר בבנגקוק. “אנחנו, כמו כל חברות הקנאביס הגדולות במדינה, כבר מכינים את עורכי הדין שלנו”, הוסיף בסקינס.

כזכור, מודל הלגליזציה של תאילנד הוא לא בדיוק לגליזציה במובנה המקובל, כלומר הסדרה של השוק הלא-חוקי והפיכתו לחוקי תחת רגולציה. במקום זאת, תאילנד היתה למעשה הראשונה בעולם שהחליטה פשוט בוקר אחד לבטל את האיסור, מבלי לקבוע רגולציה. גישה זו הובילה להתפוצצות מיידית של השוק, אלפי חנויות קנאביס הפזורות בכל רחבי המדינה, חברות שמגדלות ללא פיקוח, ומכירות שמתבצעת בחנויות ואפילו בדוכני רחוב לכל דורש.

המשך קריאה
Back to top button
Close

אופס!

אנא בטלו את חוסם הפרסומות כדי לצפות בתוכן באתר